BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du
sedan blir kund hos oss och
även en tid efter att din tid som kund hos oss har upphört. Din integritet är
viktig för
oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer.
En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig
som person, tillexempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och
e-postadress.
Personuppgiftsansvarig
Kommunala bostadsbolaget
Norsjölägenheter AB, Nygatan 27 935 31 Norsjö organisationsnummer
556535-2902 är personuppgiftsansvarig för
behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag
gör på vårt uppdrag.
När du ställer dig i vår bostadskö
Under kötiden samlar vi in och behandlar dina
personuppgifter för att administrera din
ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av
att behandla
dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö. Om du
inte önskar
stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina
personuppgifter.
När du erbjuds en bostad hos oss
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi
behandla fler uppgifter om dig. Då
behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du
skött
tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en
kreditupplysning,
hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar
anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner du lämnar
till oss.
Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna.
Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella.
Kreditupplysning,
uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna
dig
som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss på grund av
att vi
inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi dock att bevara dina
personuppgifter i tre
månader efter avdragsbeslutet.
Under hyresförhållandet
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar
vi dina personuppgifter för att
kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart.
Under
hyresförhållandet behandlar vi till exempel dina personuppgifter när vi skickar
ut hyresavier
och hanterar dina betalningar, när vi hyresförhandlar och när vi skickar
information till dig
som du behöver.
Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga
register för att
säkerställa att de är korrekta. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi
att
hantera dina uppgifter enligt våra rutiner för sådana.
Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna
tillhandahålla våra tjänster och
service till dig. Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse
att utveckla,
förbättra och behålla en god kundkontakt med dig.